Sétáltál már az ócskapiacon?
Rengeteg dolgot találsz az árusok portékái között: évtizedes, megsárgult újságok, fakó fényképek, ütött-kopott régiségek, szú-ette bútorok, értéktelen csecsebecsék. Zsibvásár.
Menjünk közelebb az egyik kereskedő standjához, aki történetesen vicik-vacak szobrokat, borzalmasan naív stílusban készült festményeket akar rásózni az arra-vetődő bámészkodókra.
Óriási karmozdulatokkal invitál bodegájába, ahol rettenetesen halkan, mint aki éppen most készül eladni az atomtitkot, előhúz a szakadt függöny mögül, egy rongyokba csavart képet.
Ahogy előkerül a festmény, az első pillanatban megütközöl: hihetetlen, de mintha egy Rembrandt lenne.
Keret, vászon színe, szaga stimmel, ecsetvonások, stílusjegyek - minden egyezik.
Azután észreveszel a kép bal alsó sarkában egy fényképezőgépet, mely a festményen, a komód tetején fekszik, a gyertyatartó mellé helyezve.
Eredeti -e a festmény, vagy kereskedő barátunk át akar vágni bennünket?
A művészettörténet nevében kijelenthető, hogy a festmény nem lehet Rembrandt festménye. Miért? Mert abban a korban, még nem ismerte az emberiség a fényképezőgépet.
Tekintettel arra, hogy a művészettörténet a tudomány egy ága, kijelenthető, hogy a tudomány nyilvánvalóan kizárja annak lehetőségét, hogy egy, a középkorból származó festményen a fényképezőgép megjelenhessen.
Ebből azonban más is következik: ebben a pillanatban bebizonyosodott, hogy az emberi képzelet nem határtalan.
Ha ugyanis az lenne, el kellene fogadnunk, hogy Rembrandt - vagy bárki más - azt megelőzően is elképzelhette a "fényképezőgépet", hogy az az emberiség részére ismeret lett.
Ebben a percben persze bukik az archeológia, az irodalomtörténet tudománya is, ugyanis többé nem működik a rendszer:
egy amfóra, amelyiken a helikopter vidáman permetezi a vetést, lehet 50 éves és 2200 éves is:
nem történt más, csak az ókori kolléga kitalálta a helikoptert és a permetezőszert.
A logika azonban mást mond: csak azt követően jelenhet meg egy festményen a villanymozdony, egy tálon az Eiffel-torony, hogy ismeretté vált a festmény, a tál készítője részére.
Éppen ezért nyilvánvalóan kötelező "ISTEN" típusú lény létezése is: emberi képzelet útján nem lehetett kitalálni létezését!
miért alszol, ébren vagy...